Oliver

Älskad musik, en stark berättelse – och rekordmånga barn i ensemblen. Årets stora musikal ”Oliver!” hyllas av publik och kritiker. Bakom GöteborgsOperans version står Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.

Recensenterna har öst hyllningar över GöteborgsOperans uppdaterade version av musikalen ”Oliver!”, baserad på Dickens klassiska roman ”Oliver Twist”: ”Briljant och rörande”, ”Fantastiska insatser av barnen i musikalen Oliver!”, ”Osockrad och streetsmart.”
Aldrig tidigare har en ensemble bestått av så många barn i en Stora scenen-produktion på GöteborgsOperan. Totalt medverkar 69 barn, uppdelade i tre olika lag. Regissören och koreografen Fredrik Benke Rydman har en lång meritlista bakom sig – men att ha så många barn i en produktion är nytt.
– Mer tid och större tålamod behövs. Och jag berömmer dem mer, det kommer jag att ta med mig in i proffs-vuxen-världen, jag ser hur barnen lyfter varandra som en positiv flodvåg, säger Fredrik Benke Rydman.

FÖRVRIDEN VÄRLD
Musikalen är storslagen, med fantastiska kostymer och ett scenbygge som tar publiken till ett sotigt, fattigt London med ett myllrande stadsliv. Där lever den hemlöse pojken Oliver Twist ett hårt liv. Han kastas mellan människor och nya situationer, hopp och förtvivlan. Så snart en vänlig själ dyker upp händer något som tvingar honom tillbaka ner på botten igen. Men även där finns värme och godhet, om än i tvetydig skepnad. Som den luttrade Nancy, som riskerar sitt liv för att hjälpa Oliver. Och råskinnet Fagin, ledare för det kriminella gäng som Oliver luras in i.
– I ”Oliver!” behandlas barn som en ren handelsvara i en förvriden värld där pengar och girighet styr världen. Vi gör de vuxna ur barnens perspektiv: groteska, med förväxta näsor och utstuderat kroppsspråk, säger Fredrik Benke Rydman som ofta har den sårbares perspektiv i ett verk – oavsett vilken genre han arbetar i.

PRISAD KOREOGRAF
I dag är Fredrik Benke Rydman en av Sveriges mest efterfrågade och prisade koreografer. Han blandar vilt mellan stora, nyskapande dansverk, mellanakter i Melodifestivalen och artistvideos. Men går allt mer mot de stora, långa projekten.
I allt han gör måste det finnas utrymme för fantasi. Magiska hålrum.
– Jag tycker om teater där fantasin tar plats, jag vill skapa känslor och lek där en stol och ett fönster kan bli något helt annat.
Att regissera och koreografera ”Oliver!” har varit en utmaning. Att göra den enbart käck, publikfriande och klappvänlig hade varit enkelt. Men Fredrik Benke Rydman vill inte bara ge publiken en storslagen musikalkväll med extra allt.
– Jag vill att publiken ska känna att det är värt att kämpa för det som är riktigt viktigt, även om vi får offra något i kampen för Oliver. Så låt oss alla ta fram barnet i oss och stå på deras sida för en kväll.

Text: Marie Branner
Foto: Lennart Sjöberg